Raquel Sánchez (foto: Ajuntament de Gavà)
El nomenament d’una política catalana com a ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana hauria pogut ser una bona notícia, pel valor que tenen el coneixement directe dels problemes i la capacitat d’influir en les decisions (sense perdre de vista que els processos democràtics i participatius sempre haurien de tenir un pes determinant).
Malauradament, aquest no és el cas de Raquel Sánchez, l’alcaldessa de Gavà fins diumenge passat. El seu nomenament com a ministra no ha estat precisament una bona notícia des de la perspectiva de la ciutadania més preocupada per la situació territorial, social, ambiental i econòmica del delta del Llobregat.
Cal constatar, d’entrada, el suport electoral creixent que va obtenir Raquel Sánchez durant els set anys que va estar al front de l’ajuntament de Gavà. Els resultats del PSC en les municipals de 2019 van ser excel·lents i, a grans trets, la seva imatge pública va evolucionar positivament.
Però, al mateix temps, la desmesura dels projectes urbanístics de Raquel Sánchez i l’ajuntament de Gavà ha fet créixer la consciència ciutadana sobre les conseqüències nefastes d’una política basada en el creixement, l’especulació del sol i la destrucció dels espais naturals.
La lluita constant de la Plataforma Salvem el Calamot-Aturem el Pla de Ponent ha fet comprendre a grans sectors de la població que construir quasi 5.000 nous habitatges, amb un augment de 12.000 habitants i de 4.000 cotxes privats, tindria un impacte letal per a la sostenibilitat i el bé comú a Gavà.
A més a més, el projecte eliminaria el darrer connector biològic entre la muntanya i el delta del Llobregat, que restaria definitivament aïllat de la muntanya i dels espais forestals per una barrera infranquejable de ciment i quitrà, des de Castelldefels fins a Sant Boi.
L’ara ministra Raquel Sánchez ha donat allargues a les peticions ciutadanes per celebrar una consulta popular, ha mostrat tics autoritaris i ha travat complicitats antipopulars amb promotors immobiliaris (abans Vertix, ara Kronos Homes) i amb un Incasol controlat (sigla rere sigla) pel centre-dreta de sempre.
La gota que ha fet vessar el vas de la paciència ciutadana ha estat el suport de Raquel Sánchez al projecte d’Aena d’ampliació de l’aeroport del Prat, un projecte precipitat, destructiu i inacceptable, que destrossaria definitivament el delta del Llobregat i els valors naturals i agrícoles que encara conserva després de dècades d’especulació desfermada, a recer d’un Pla General Metropolità franquista ja superat.
No, el nomenament de Raquel Sánchez com a ministra no és una bona notícia, però és evident que, ara més que mai, l’ex alcaldessa de Gavà tindrà a les mans la possibilitat de permetre la destrucció del delta o d’aturar-la i preservar-lo per a les generacions actuals i futures.