La plataforma SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, en nom de les entitats i associacions adherides, ha proposat a la Generalitat de Catalunya que la zona d’especial protecció per a les aus (ZEPA) Delta del Llobregat s’eixampli a més espais i sectors dels previstos en el projecte d’ampliació, que va estar sotmès a informació pública fins dilluns passat.
En l’escrit d’al·legacions presentat al Govern, la plataforma afirma que el Delta del Llobregat «és un ecosistema clau per a la biodiversitat, per la seva funció de regulació hídrica i de garantia d’abastament d’aigua i pel seu potencial agrícola, però està en una situació crítica, amb més del 60% del territori urbanitzat, ocupat per autovies, autopistes, línies d’alta tensió, col·lector de salmorres, vies ferroviàries, zones logístiques, port i aeroport, i contaminat i amenaçat per nous projectes agressius. Per tant, les administracions han de passar a l’acció i impulsar un nou model urbanístic i territorial que prioritzi la qualitat de vida i la conservació de la natura, el paisatge i la producció agrària de proximitat, tant al Baix Llobregat com a tota l’àrea metropolitana.»
Les al·legacions de SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet diuen que «som davant d’un projecte molt important i complex, que hauria exigit un procés participatiu previ ampli, transparent i obert als diferents sectors representatius de la comarca». «Les consultes prèvies a l’elaboració del projecte –continua dient l’escrit– van ser insuficients, atesa la transcendència i la repercussió que tindrà la modificació de la delimitació de la ZEPA Delta del Llobregat». A més, les al·legacions també reclamen «la preceptiva Anàlisi d’afectacions agràries, que avaluï les afectacions sobre els espais agraris que se’n puguin derivar», que el projecte no inclou.
Entre altres consideracions, la proposta de la plataforma diu que «cal definir zones d’especial protecció per a les aus que no siguin camps de conreu, per rebaixar la pressió que la ZEPA pugui suposar per a l’activitat agrària», i, en aquest sentit, proposa la inclusió en el projecte dels sectors següents:
- L’antiga llera del riu Llobregat, des del pont de Mercabarna fins a l’antiga desembocadura.
- El marge esquerre de la nova llera del riu Llobregat, des del pont de Mercabarna fins a la desembocadura.
- L’espai inclòs en l’ARE Eixample Nord del Prat de Llobregat delimitat per les carreteres B-20 i C-31 (autovia de Castelldefels).
- Tot l’espai actualment delimitat per l’ARE Eixample Sud del Prat de Llobregat, que caldrà renaturalitzar perquè recuperi la funció de zona important per a la reproducció, l’hivernada i el pas d’aus marines i altres ocells aquàtics, d’acord amb la classificació de BirdLife International.
- El corredor delimitat, al nord-est, pels sectors dels camps de Cal Nani-Cal Dominguet i Bunyola-Aviació, ja inclosos en la proposta de modificació, i al sud-est pel cementiri del Prat i la carretera de la platja (B-203).
- El corredor delimitat, al sud-est, per les instal·lacions aeroportuàries (camí de cal Monés-avinguda de l’Aeroport), al nord-est pel polígon Pedrosa i el casc urbà del Prat de Llobregat i a l’oest pel sector que la proposta de modificació anomena “L’Àfrica”.
- Tot l’espai actualment delimitat per l’ARE Ribera-Salines de Cornellà de Llobregat.
- La riera de Can Soler i el sector de Can Carreres i els sectors afectats pel Pla urbanístic Cosint Barris de Sant Boi de Llobregat.
- L’entorn del Pla de Queralt de Gavà, actualment afectat pel Sector Pla de Ponent del municipi de Gavà.
- El sector dels Joncs, entre Gavà i Castelldefels.
La plataforma reclama també «un pla de gestió de la ZEPA, acordat amb els sectors afectats i dotat tècnicament i econòmicament, que doni resposta als impactes que l’ampliació tingui sobre el territori i sobre l’activitat agrària, emprengui les millores necessàries de la xarxa de reg i de drenatge i adopti les mesures de prevenció de les inundacions fluvials i marines». També demana «aturar tots els projectes urbanístics i de desenvolupament d’infraestructures que puguin afectar els espais inclosos en l’ampliació», amb una moratòria urbanística semblant a la prevista en el PDU de revisió de sòls no sostenibles del litoral de Malgrat de Mar a Alcanar.
Finalment, les al·legacions proposen «un pla de protecció especial dels espais naturals i agrícoles de la plana deltaica i de les connexions ecològiques entre els espais naturals i agroforestals», coordinat amb el pla de gestió de la ZEPA, coordinació que caldria estendre als diferents òrgans i institucions amb responsabilitats en la gestió del territori de la comarca.