La cinquantena d’entitats i associacions adherides a SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet manifestem una gran inquietud i preocupació per la resposta del Govern de la Generalitat de Catalunya als reptes de l’emergència climàtica i de les tensions territorials i urbanístiques, i molt especialment al projecte d’Aena d’ampliació de l’aeroport del Prat de Llobregat.
Les entitats representatives de la societat civil de la comarca aplegades al voltant de la plataforma han manifestat repetidament l’oposició al projecte d’Aena, com ja ho van fer anys enrere davant d’altres operacions agressives contra la biodiversitat del delta del Llobregat i contra el medi natural i agrícola –en definitiva, contra el Baix Llobregat– com el Pla Delta, la desviació del riu o el projecte Eurovegas.
L’expansió urbanística i el creixement del ciment sense mesura han portat el Baix Llobregat, en general, i al delta en particular al límit del que és suportable, fins al punt que la comarca, tal com avui la coneixem, està amenaçada de mort per una especulació urbanística que no s’atura.
La creació d’una taula institucional de treball per abordar el futur de les infraestructures aeroportuàries de Catalunya i, especialment, de l’aeroport del Prat, ha d’incloure la participació ciutadana de manera inexcusable. Les entitats i associacions representatives de la societat civil tenen molt a dir-hi. Cal introduir en el debat, de manera rigorosa, l’estudi d’alternatives de mobilitat, el foment del ferrocarril, els compromisos de mitigació, la protecció efectiva de les zones naturals i agrícoles i el futur dels aeroports de Girona, Reus i Alguaire.
La pretesa disponibilitat de 1.700 milions d’euros per a l’ampliació no pot fer xantatge a la sobirania de les nostres institucions, que no poden dimitir de l’obligació d’adoptar les decisions més responsables per al present i el futur del delta, la comarca, el país i la societat en general, a través de la democràcia i de la participació ciutadana.
En els pròxims dies, SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet s’adreçarà als consellers Jordi Puigneró i Teresa Jordà, de Polítiques Digitals i Territori i d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural respectivament, i als grups parlamentaris, per reclamar la participació ciutadana en la taula institucional i per recordar-los les reivindicacions de les entitats adherides:
A) Una moratòria de, almenys, 2 anys a tota obra o projecte urbanístic d’habitatge o industrial en terrenys actualment d’ús agrícola o forestal o que estiguin ubicats o puguin afectar en connectors ecològics identificats al Pla Territorial Metropolità de Barcelona.
B) Un ampli procés participatiu per decidir socialment el model urbanístic i territorial que prioritzi la qualitat de vida i la conservació de la natura i el paisatge, tant a l’AMB com als altres municipis del Baix.
C) Una reorientació total de l’urbanisme metropolità (a través del Pla Director Urbanístic –PDU– i altres figures locals o metropolitanes).
Bones a tots, com a treballador del Aeroport desde 1991, em faig creus que s’accepti aquesta despesa per ampliar l’actual aeroport quan no són capaços de mantenir les infraestructures que ja tenen.
La antiga T2 fa pena, no només pels passatgers, pels empleats és un càstig.
La T1 desde que es va inaugurar, continua tenint mancances tant a nivell d’usuari com pels que fem feina.
Amb el tema de l’aparcament d’avions, hi han posicions en les que ni l’aire ni la corrent eléctrica funcionen ni han funcionat mai (han tingut temps desde el 2008)…i els subcontractes a empreses són de pena, per exemple, empleats de seguretat i vigilància que no s’hi veuen per malalties oftalmologiques… gent amb discapacitats físiques que amb prou feines caminen i treballen empenyen cadires de rodes…deixant a part la quantitat de funcionaris ineptes que no fan res.
Bravo !! Això és reaccionar davant d’un projecte en el qual el maneja i decideix: AENA, empresaris i Generalitat. La població que porta anys defensant tot el Baix Llobregat, no pot, de cap manera, quedar com a simple ciutadà, sense veu per defensar el que representa: «SOS Baix Llobregat»
Gràcies, companys