La plataforma SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, en nom de les entitats i associacions adherides, valora positivament l’acord de govern pel qual s’aprova la modificació de la delimitació de la Zona d’especial protecció per a les aus (ZEPA) del Delta del Llobregat.
La nova delimitació no abasta tots els espais que SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet va proposar en el període d’al·legacions, fa més d’un any i mig, però significa un pas endavant en la direcció de protegir els hàbitats i les aus i revertir la pèrdua de biodiversitat.
De tota manera, la delimitació dels espais protegits no és suficient. L’acord de govern no inclou la preceptiva Anàlisi d’afectacions agràries, que hauria d’avaluar les afectacions sobre els espais agraris que se’n puguin derivar, i que és necessària, per tant, per saber amb precisió en quins termes s’han de desenvolupar l’activitat agrària i la protecció de les aus perquè siguin compatibles.
La crisi de l’agricultura en general i, especialment, al Delta del Llobregat, ve de molt lluny i té unes causes que s’han d’abordar de manera decidida des de les polítiques públiques, cosa que fins avui no ha passat. La pressió urbanística, l’especulació del sòl, la degradació dels espais lliures, la contaminació o les importacions massives de productes agraris de baixa qualitat son, aquestes sí, les causes d’una situació que amenaça de mort l’agricultura de proximitat i de qualitat del delta.
Atribuir els problemes de la pagesia del Baix Llobregat a la imprescindible protecció dels hàbitats de les aus i dels espais naturals, com fan el poder econòmic i la dreta política, és una actitud altament hipòcrita. És una cortina de fum que no pot amagar els interessos de qui mai no ha apostat per l’agricultura al delta i sí ho ha fet, en canvi, pel creixement del ciment i la degradació del territori.
Per altra banda, l’ampliació de la delimitació de la ZEPA no és una mesura destinada a evitar l’ampliació de l’aeroport del Prat de Llobregat. L’ampliació de la ZEPA, això sí, és necessària per protegir els hàbitats i les aus, que una hipotètica ampliació de l’aeroport amenaçaria de manera ja irreversible. Però les raons de l’oposició a l’ampliació de l’aeroport se sostenen en molts altres arguments, que hem exposat reiteradament i que no es basen únicament en l’objectiu irrenunciable de protegir la biodiversitat i els espais naturals, sinó en la necessitat d’aturar la degradació de la comarca, afrontar l’emergència climàtica i fer una gestió del territori al servei dels interessos col·lectius.
A més d’ampliar la delimitació de la ZEPA, perquè aquesta mesura tingui conseqüències pràctiques cal un pla de gestió acordat amb els sectors afectats i dotat tècnicament i econòmicament, que doni resposta als impactes de l’ampliació sobre el territori i sobre l’activitat agrària, que emprengui les millores necessàries de la xarxa de reg i de drenatge i que adopti les mesures de prevenció de les inundacions fluvials i marines.
L’acord de govern anuncia moltes mesures complementàries a l’ampliació, totes elles necessàries, però pendents d’execució. Si no s’executen, l’acord serà paper mullat i pot provocar més problemes que beneficis. Igualment, cal aturar tots els projectes urbanístics i de desenvolupament d’infraestructures que puguin afectar els espais inclosos en la ZEPA, amb una moratòria urbanística semblant a la prevista pel Govern en el PDU de revisió de sòls no sostenibles del litoral.
Finalment, cal també un pla de protecció especial dels espais naturals i agrícoles de la plana deltaica i de les connexions ecològiques entre els espais naturals i agroforestals, coordinat amb el pla de gestió de la ZEPA i amb els diferents òrgans i institucions amb responsabilitats en la gestió del territori de la comarca.