La Unió de Pagesos del Baix Llobregat, adherida al manifest SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, ha convidat els eurodiputats catalans a visitar el Parc Agrari perquè coneguin la zona in situ «i disposin de la màxima informació possible de cara a la futura aprovació, per part de la Unió Europea, del projecte per convertir l’aeroport de Barcelona en un hub internacional arran de l’acord entre el Govern català i l’estatal», segons publica el portal del sindicat agrari. Unió de Pagesos també demanarà una entrevista amb el comissari europeu de Medi Ambient, amb l’objectiu de conèixer de quina manera es gestionaran les possibles compensacions per les terres afectades pel projecte d’ampliació de l’aeroport.
El sindicat agrari ha emès un comunicat en el qual afirma que «la destrucció de l’estany [de la Ricarda] es vol compensar renaturalitzant terrenys agrícoles que formen part del Parc Agrari del Baix Llobregat. El Parc Agrari del Baix Llobregat és una àrea agrària protegida des del 1976 en el Pla General Metropolità. Posteriorment, i després d’un procés de degradació degut a la pressió urbana i al creixement descontrolat, va esdevenir una zona agrària gestionada, amb un Pla de Desenvolupament i un Pla Especial Urbanístic de Protecció i Millora.»
«Unió de Pagesos, sindicat majoritari al camp català, ha estat impulsor, creador i gestor d’aquest projecte. L’any 1998 es va crear el Consorci del Parc Agrari del Baix Llobregat per aconseguir la protecció i el desenvolupament d’aquest espai agrari singular a nivell europeu. Per això va rebre fons a través d’un programa LIFE.»
«Malgrat els consensos aconseguits al llarg dels anys, l’especulació sobre aquest territori no s’ha aturat en cap moment. El projecte de fer unes Vegas catalanes, l’anomenat Eurovegas, va ser un punt d’inflexió, que molt a pesar dels seus impulsor, el que va aconseguir és el posicionament del Parc Agrari com a referent d’un espai agroambiental de producció d’aliments, en una àrea densament poblada.»
«Ara ens trobem al 2021, davant d’una emergència climàtica, on els sistemes alimentaris sostenibles i de proximitat prenen especial rellevància, amb l’obligació de complir amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. La resposta a aquest escenari per part de l’estat espanyol i de l’empresariat és la destrucció d’una àrea agrícola de gran rellevància.»
«No podem oblidar tampoc que AENA encara no ha portat a terme les compensacions per la destrucció d’espais naturals de fa 20 anys. Aquesta compensació, que l’estat espanyol ha de portar davant la Unió Europea si no vols ser multada, es planteja també de fer sobre el Parc Agrari. La proposta s’està gestant amb molta opacitat fins a data d’avui», conclou el comunicat.