
La plataforma SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, que agrupa una setantena d’entitats i col·lectius, manifesta l’alarma per les manifestacions públiques sobre la proposta d’ampliació de l’aeroport del Prat de Llobregat del secretari de Transició Ecològica del Govern, Jordi Sargatal.
El secretari, a través dels mitjans de comunicació, ha fet un seguit d’afirmacions frívoles, decebedores, irresponsables i, fins i tot, falses, sobre el delta del Llobregat i l’entorn de l’aeroport, completament impròpies d’un alt càrrec amb les seves responsabilitats i en el moment actual.
De manera incomprensible, el secretari manifesta públicament una confiança cega en Aena, impulsora de la proposta d’ampliació de l’aeroport, quan la Comissió Europea ha recordat que Aena mateix encara no ha complert les mesures compensatòries posades com a condició el 1999 per la construcció de la tercera pista (la que ara es pretén allargar). En vint-i-sis anys, per tant, no s’han executat les compensacions previstes el 1999 i publicades al BOE, a partir d’una declaració d’impacte ambiental completament ineficaç que el mateix Sargatal va signar llavors.
També diu que la majoria d’hàbitats afectats per la proposta son artificials, afirmació que només pot buscar ridiculitzar el debat i confondre l’opinió pública. El secretari no pot ignorar que la majoria d’hàbitats afectats per la proposta son naturals, i que estan en mal estat, precisament, pels incompliments d’Aena i per l’impacte de l’activitat de l’aeroport.
Entre les afirmacions del secretari n’hi ha d’absolut menyspreu per l’activitat agrària i per al Parc Agrari del Baix Llobregat, que resultaria directament afectat per una pretesa “anella verda” de 270 hectàrees, equivalent al 8% de la superfície del parc. El Parc Agrari és un projecte sòlid i en marxa des de fa tres dècades, a favor d’un sistema alimentari sostenible basat en la producció de proximitat, amenaçat permanentment per l’especulació urbanística i, ara, pel que sembla, també pel secretari de Transició Ecològica.
Jordi Sargatal no en té prou i afirma que s’ocuparien terrenys agrícoles de baixa productivitat, que sovint s’inunden, per incorporar-los a l’”anella verda” per compensar l’ampliació de l’aeroport, tot ignorant el treball i els esforços de la pagesia local i com si no sabés que l’Agència Catalana de l’Aigua té pendent d’execució, des de 2008, un projecte per evitar les inundacions “sobre la xarxa de drenatge i les zones humides generats per les infraestructures del delta del Llobregat”.
També avança la intenció d’adquirir al Futbol Club Barcelona –sense contemplar l’expropiació– les 30 hectàrees que el club va comprar anys enrere en una operació especulativa que va fracassar. Amb un informe d’impacte ambiental desfavorable, el Govern de la Generalitat va rebutjar el projecte “Barça Parc”, presentat per l’ajuntament de Viladecans, que presidia el socialista Carles Ruiz, en complicitat amb Joan Laporta.
Les contradiccions del secretari sobre l’emergència climàtica i la proposta d’ampliació de l’aeroport també son molt preocupants. Ni l’Acord de París de 2015, ni la Llei del canvi climàtic de 2017 ni l’Estratègia catalana d’adaptació al canvi climàtic 2021-2030, impedeixen que Sargatal tregui importància, sense ruboritzar-se, a l’augment d’emissions contaminants i de gasos amb efecte d’hivernacle que comportaria l’ampliació de l’aeroport.
Son només algunes de les afirmacions grotesques del responsable de Transició Ecològica del Govern sobre la proposta d’ampliació de l’aeroport. Per tot plegat considerem que Jordi Sargatal no és la persona adequada per gestionar ni la transició ecològica ni la crisi provocada per la proposta d’ampliació del Prat, i demanem la seva dimissió o cessament per part del Govern de la Generalitat.
El Baix Llobregat, 17 de juny de 2025
(foto Viquipedia)