Activistes de la plataforma No més blocs, contra el PDU Biopol-Gran Via.
Malgrat els moviments de fre als plans urbanístics especulatius, també hi ha moviments en sentit contrari, com en el cas de l’ajuntament de l’Hospitalet i el govern de l’AMB, que tenen molta pressa per impulsar el nou PDU Biopol-Gran Via en substitució de l’anul·lat PDU Gran Via-Llobregat. El consell metropolità del 26 de juliol en va aprovar un informe tècnic previ i la maquinària politicoadministrativa de l’AMB avança, a pinyó fix, tot planificant més ciment en els pocs espais naturals i agrícoles que va deixar lliures l’obsolet Pla General Metropolità (de 1976).
També va en sentit contrari l’ajuntament de Castelldefels, que el 30 de juny va aprovar l’avanç de la modificació del PGM «per a la millora dels espais lliures i equipaments de les urbanitzacions», un eufemisme que amaga un augment del sol residencial, en detriment dels espais verds i illes boscoses que hi ha entre els barris de la població.
Tot i així, es queda curt en comparació amb l’acció destructora de les excavadores i piconadores a l’Eixample Sud del Prat, implacables –al Prat, una de freda i una de calenta–, i també en comparació amb els ajuntaments de Gavà i Cornellà de Llobregat, que donen un suport total als promotors i constructors del Pla de Ponent i de l’ARE Ribera-Salines, respectivament, per posar alguns exemples preocupants.
Al masteix temps, la patronal Foment del Treball no s’ha resignat a l’ajornament del projecte d’Aena d’ampliació de l’aeroport i acaba d’anunciar una alternativa al projecte inicial, que no envairia tant l’espai de la llacuna de la Ricarda. El problema és que l’entorn de l’aeroport ja no admet l’ocupació d’un sol centímetre quadrat més i que la idea de Foment xoca frontalment, entre altres coses, amb el projecte d’ampliació de les zones ZEPA que tramita la Generalitat de Catalunya.
Mentrestant, al futur Pla Director Urbanístic Metropolità (PDUM), promès des de 2014, li queda cada dia menys marge per aturar les amenaces que encara assetgen la comarca, per resoldre els problemes creixents de mobilitat i habitatge i per preservar el medi ambient per a les generacions actuals i futures.