SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet ha demanat a la Comissió de Territori de Catalunya, a la Comissió Territorial d’Urbanisme de l’àmbit metropolità de Barcelona i a l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat que aturin el Pla director urbanístic (PDU) Biopol-Granvia, fins que no hi hagi un nou model urbanístic i territorial que substitueixi la planificació vigent. L’urbanisme metropolità respon encara al Pla General Metropolità (PGM) de 1976, predemocràtic, molt allunyat de les necessitats de la població i del territori en aquests moments.
La viabilitat del Biopol-Granvia s’hauria de sotmetre al futur Pla Director Urbanístic Metropolità (PDUM), actualment en procés d’elaboració, després que la ciutadania hagi tingut l’oportunitat de decidir, a través d’un procés participatiu ampli, un nou model territorial que doni prioritat a la qualitat de vida i a la conservació de la natura i el paisatge, tant a l’Àrea Metropolitana de Barcelona com als altres municipis del Baix Llobregat.
SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet demana l’aturada del pla Biopol-Granvia en el plec d’al·legacions que ha presentat a l’Administració, que a més incou un conjunt d’esmenes concretes a un projecte que pretén urbanitzar 95,86 ha de sòl de l’Hospitalet de Llobregat i que incrementaria els problemes del municipi. L’Hospitalet, com és sabut, suporta des de fa dècades una forta pressió urbanística i especulativa, que agreuja les dificultats associades a la gran densitat de població: amb 21.406,78 habitants per km2 és, de bon tros, la ciutat més densament poblada de tot Catalunya.
Mentre les necessitats de la població i del territori es multipliquen, les inèrcies heretades del segle passat es mantenen i continuen empitjorant la situació territorial, social, ambiental i econòmica de l’Hospitalet i del Baix Llobregat. Unes inèrcies que xoquen frontalment amb el context d’emergència climàtica i amb la degradació de la diversitat biològica, tot provocant la pèrdua de la funcionalitat dels ecosistemes locals, que tenen un paper bàsic en el sustent del benestar de les persones i en la resiliència per fer front a les conseqüències de la crisi climàtica.
SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet considera que el pla comportaria un augment de la densitat de la població, ja en nivells màxims, i provocaria 121.039 desplaçaments diaris, amb un fort impacte en l’entorn més immediat, especialment en els atapeïts nusos viaris del Llobregat i de Bellvitge. D’aquesta manera, els límits establerts d’emissions de CO2 i de consum d’energia, que actualment no es compleixen (com reconeix el mateix Pla metropolità de mobilitat urbana, PMMU), es continuarien incomplint.
L’augment de la impermeabilització del terreny a causa de les obres previstes en el pla, a sobre, limitaria encara més o impediria la conductivitat hidràulica del sòl, que no podria filtrar ni absorbir prou l’aigua de pluja, amb el consegüent efecte negatiu en la hidrologia local i en la biodiversitat. Al mateix temps, s’incrementaria el risc d’inundació fluvial en la zona –que ja ha patit inundacions en el passat–, situada en terreny deltaic i molt a prop del riu,
SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet també proposa que s’excloguin del pla les 30 ha de l’espai agrícola de Cal Trabal i que s’incorporin al Parc Agrari del Baix Llobregat, com s’ha fet ja anteriorment en altres casos, sense tramitar cap PDU sinó senzillament una ampliació del Pla Especial de Protecció i Millora del Parc Agrari (PEPA) i la corresponent modificació del PGM. Finalment, l’aturada del Biopol-Granvia no impediria la restauració i naturalització dels espais no urbanitzats més degradats de la zona, com els nusos viaris o l’entorn de l’Hospital Universitari de Bellvitge, ni la recuperació paisatgística i ambiental de la riba del riu Llobregat, que poden ser tots ells objecte d’actuacions de millora si hi ha voluntat política de portar-les a terme.